Regiment 13 a luat ființă din dorința mai multor iubitori de enduro din Timișoara care se cunoșteau între ei, întâlnindu-se adeseori la concursuri de enduro, la circuitul de motocros de la Șag sau alte ieșiri.
În vara anului 2010, canicula din Timişoara ia gonit în weekenduri la răcoarea din Poiana Mărului. Într-o seară, la o bere și discuții despre „rezumatul zilei”, s-a auzit pentru prima dată: „… ce bine ar fii să existe un concurs enduro serios cu baza în Poiana Mărului …”
Ideea aruncată în treacăt a prins rădăcini în mintea tuturor: cei prezenți atunci urmând să-l organizeze. Așadar începând cu iarna 2011 lucrurile s-au pus în mişcare: s-au adunat 13 endurişti pentru prima şedinţă … REGIMENT-ul 13 ENDURO era născut! Apoi bulgărele a început să se rostogolească: şedinţe săptămânale, căutari de nume, în ce zonă şi când se va ţine concursul, siglă, tricouri, afișe, regulament, aprobări etc…
Denumirea de REGIMENT 13 îşi are originea în istoricul Regiment de Graniţă Bănăţean nr 13. Fondat în 1767 de austrieci pentru apărarea graniţei de atunci cu Imperiul Otoman, regimentul avea în subordine întregul Banat Montan, fiind format din localnici, oameni aspri de munte, buni cunoscători ai locurilor, potecilor şi drumurilor montane.
În decursul celor peste 100 de ani de existenţă, Regimentul de Graniţă a dat peste 25 de generali şi 200 de ofiţeri şi a luptat în mai multe campanii împotriva Imperiului Otoman şi chiar împotriva armatelor franceze ale lui Napoleon.
Odată cu dispariţia ameninţării otomane din zona Banatului, Regimentul a dispărut în istorie, însă mulţi dintre localnicii din zonă îşi zic încă mândrii „grăniceri”.
Astăzi, un alt fel de regiment cutreieră aceeaşi munţi, pe aceleași poteci: Regimentul 13 Enduro – Timișoara.
REGIMENT13 Challenge este o competiție de tip OPEN, deschisă atât concurenților români cât și celor de altă naționalitate.
REGIMENT13 Challenge este înscrisă în calendarul FIM-Europe sub numărul EMN 80/107, respectiv în calendarul FIM sub numărul IMN 493/05.
Traseul de concurs însumează de obicei aproximativ 185 km de teren accidentat distribuiți pe trei zile.
Pe lângă licențele, avizele medicale și poliței de asigurare pe care și le fac rideri, aceștia au de respectat printre multe alte reguli și cele de mediu care fac parte din regulamentul lor intern și include următoarele aspecte:
Poiana Mărului este o stațiune turistică aflată în cadrul unei arii protejate. Deasemenea traseul de concurs se află în imediata vecinătate a acestei arii protejate. Din aceste motive se impun câteva reguli:
- ca regulă generală motocicletele vor sta obligatoriu în parcul moto. După efectuarea formalităților de înscriere și primirea numerelor de concurs motocicleta trebuie introdusă în parcul moto în maxim o oră. Este permisă scoaterea motocicletei din parcul moto doar cu o oră înainte de cursă. Deasemenea în maxim o oră după terminarea cursei motocicleta trebuie reintrodusă în parcul moto;
- reparațiile la motociclete se efectuează doar în zona de service, deasupra prelatelor de protecție;
- eventualele lichide rămase în urma reparațiilor efectuate asupra motocicletelor se vor evacua numai în recipientele speciale puse la dispoziție de organizator pentru acest scop;
- pentru aruncarea gunoiului se vor utiliza containerele puse la dispoziție de organizator în perimetrul secretariatului de concurs, a parcului moto și a zonei adiacente acestora;
- părăsirea traseelor marcate este strict interzisă;
- aruncarea gunoaielor de orice fel în mediul înconjurător și/sau pe traseele marcate sau nemarcate este strict interzisă;
- dacă în timpul cursei motocicleta cade, concurentul va întrerupe imediat alimentarea cu benzină pentru a împiedica eventualele scurgeri în mediul înconjurător
Concursul de enduro nu s-a ma desfașurat în ultimii ani.